16 & 17 oktober 2024 | Evenementenhal Hardenberg

15 & 16 oktober 2025 | Brabanthallen Den Bosch

Programma voor eerste editie van Dutch Pork Expo bekend

Het programma voor de eerste editie van Dutch Pork Expo is bekend. Er is een openingscongres over risicomanagement, een gezondheidssymposium, een kookplein met demonstraties en wedstrijden in aanwezigheid van tv-kok Ramon Brugman, twee kennistheaters en guided tours langs themaroutes (Innovatie en Verduurzaming).

Op dit moment hebben al 176 exposanten zich ingeschreven voor Dutch Pork Expo op dinsdag 16 en woensdag 17 april 2019 in Evenementenhal Venray. Het scala aan exposanten is erg breed, want alle toeleveranciers van de varkenshouder zijn aanwezig. “We zijn ontzettend blij, want de gehele sector is aanwezig. Hoe gaaf is dat! Er heerst een sfeer onder varkenshouders dat dit echt hun feest gaat worden en dat je dat niet mag missen”, zegt adviseur Natascha Halbertsma van Dutch Pork Expo.

Het debuut van Dutch Pork Expo – de enige vakbeurs in Nederland die zich specifiek richt op de varkenssector – wordt op dinsdag 16 april afgetrapt met een openingscongres over risicomanagement, georganiseerd door Pigbusiness (Agrio). Het congres begint om 11.30 uur met een lunch, gevolgd door een presentatie van varkenshouder Theo Vernooij en verschillende workshops. Voorafgaand aan de tweede beursdag is er een gezondheidssymposium, eveneens georganiseerd door Pigbusiness (Agrio). De opzet is vergelijkbaar met het openingscongres.

Kookplein met uitbeendemonstraties en studentenwedstrijd

De varkenshouder is een voedselproducent en daarom wordt het kookplein één van de blikvangers op Dutch Pork Expo het kookplein met Ramon Brugman. Hij is onder andere bekend als kok van het tv-programma BinnensteBuiten. Op het kookplein wordt gebruik gemaakt van de producten van de varkenshouder.

Ramon Brugman laat in samenwerking met Vion (slager) en Topigs (genetica) het verschil zien in smaak en vetgehalte van vlees en afzetmarkten nationaal en internationaal in de sector. Naast dat Vion het vlees levert voor het kookplein, geven ze ook via een topslager uitbeendemonstraties. Voorafgaand aan elke sessie demonstreert de Vion-masterbutcher uit welk deel van het varken dit product komt en hoe het uitgebeend wordt. Bij de eerste sessie gaat het om het uitbenen van Robusto-ham en het uitbenen van de middel (buik) voor porchetta. Bij de tweede sessie gaat het om het uitbenen van de middel voor tomahawk.

Op het kookplein is er op woensdag 17 april ook een kookwedstrijd tussen studenten van het Gilde College in Venlo. In de jury zit onder andere tv-kok Ramon Brugman.

Guided tours langs themaroutes

Momenteel hebben al 176 exposanten zich ingeschreven voor de eerste editie van Dutch Pork Expo. Een aantal van hen heeft zich aangemeld voor één van de themaroutes (Innovatie en Verduurzaming) op de beurs. Bezoekers kunnen deze routes zelfstandig volgen, maar er worden ook iedere dag om 16.00 uur en 20.00 uur guided tours aangeboden. Deze tour vertrekt vanaf de Business Lounge.

Gevarieerd kennisprogramma

In totaal zijn er twee kennistheaters op de beursvloer: het Dutch Pork Expo Kennistheater met onder andere presentaties van de Gezondheidsdienst voor Dieren, Fransen Gerritsen en MSD Animal Health en het Pigbusiness Kennistheater met sessies over bedrijfsovername en duurzaamheid.

Praktische info Dutch Pork Expo

De eerste editie van Dutch Pork Expo is op dinsdag 16 en woensdag 17 april 2019 in Evenementenhal Venray, direct aan de A73. Deze locatie bevindt zich in het hart van het varkensgebied in Nederland. De beurs is op beide dagen geopend van 14.00 tot 22.00 uur. Meer informatie en ticketregistratie: www.dutchporkexpo.nl.